schoonmaakdienst inhuren

Hier moet je op letten bij het kiezen van een schoonmaakdienst

Binnen het bedrijfsleven is het schoonhouden van de werkplek niet geheel onbelangrijk. Vele bedrijven kennen flexplekken, waarbij je na elke werkdag het bureau leeg achter moet laten. Zo kan het personeel dagelijks op verschillende plekken in het bedrijf werken en dit scheelt in vierkante meters in het bedrijf. Zo heb je minder ruimte nodig en is er meer keuzevrijheid. Ook voor vaste werkplekken is het belangrijk om met een schone desk te werken, dit zorgt immers ook voor ruimte in je hoofd. Je kunt dit zelf bijhouden, wat vaak veel energie kost na een lange werkdag, maar je kunt ook een externe organisatie inhuren. Waar je op moet letten bij het inhuren van een schoonmaakdienst, kun je hieronder lezen! 

Kostenplaatje voor een goede schoonmaak

Een bedrijf inhuren om de schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren kost natuurlijk meer dan dat je dit zelf zal uitvoeren. Voor kleine organisaties kun je nog overwegen of je dit zelf wilt uitvoeren, maar voor grotere organisaties is er geen ontkomen aan. Voor het schoonhouden van 1 werkplek betaal je al gemiddeld 360 euro. Dit zijn geen kleine bedragen, dus het is belangrijk dat weet welke eisen je kunt stellen, zodat je waar krijgt voor je geld. Zit je bedrijf bijvoorbeeld gevestigd in Zuid-Holland? Dan zouden wij denken aan bedrijven als Perfectplus.nl of de ICS groep. Bij dit soort bedrijven weet je dat door de lange staat van dienst de kwaliteit op orde zal zijn. Bekijk per bedrijf het aantal dienstjaren en de verwijzingen naar de bedrijven waar ze voor werken. Daarnaast is de offerte natuurlijk ook belangrijk. Bedrijven kunnen namelijk wel een lage prijs aanbieden, maar dat kan ook de kwaliteit van het werk beïnvloeden. Het is belangrijk om hierover goed te praten met de partij die je in wilt huren. Wanneer je dit gaat uitzoeken is het makkelijk om een overzichtelijk vertrekpunt te hebben. Een handig overzicht vind je hier.

inhuren schoonmaakbedrijf
Waar moet je op letten bij het inhuren van een schoonmaakdienst?

Verbonden aan een contract 

Het is vanzelfsprekend dat je bij een schoonmaakdienst aan een contract vast zal zitten, maar het is belangrijk om niet te lange contracten aan te gaan. Je moet hierin goed overwegen of je bedrijf stabiel genoeg is om bijvoorbeeld een contract van drie jaar aan te gaan. Een langer contract is vaak voordeliger, maar er zit wel een groter risico aan verbonden. Mocht je bedrijf op den duur niet meer voor de kosten kunnen opdraaien, dan heb je een groter probleem en daarom goed om dit duidelijk te overleggen met de leverancier. Het vertrouwen moet bij beide partijen goed zitten dus het is ook verstandig om alleen op bedrijven af te stappen die gecertificeerd zijn. Illegale praktijken wil je graag voorkomen, dus je kunt bijvoorbeeld aan nieuwe medewerkers vragen om een kopie van het identiteitsbewijs te versturen. Voorkomen is beter dan genezen.

Voorkom verrassingen en miscommunicatie

Mocht de keuze zijn gevallen voor een schoonmaakdienst, dan is naast de goede afspraken over de kosten en het contract ook de werkzaamheden van belang. Maak duidelijke afspraken met de kandidaten over wat er precies moet gebeuren. Voordat je de samenwerking aangaat, is het handig om alvast te bedenken waar je graag de prioriteiten legt in het bedrijf. Wil je dan de toiletten dagelijks worden schoongemaakt of kies je liever voor een schone werkruimte? Beide kan natuurlijk ook, maar dan moet je daar wel duidelijkheid over zijn bij beide partijen. Je kunt een programma opstellen waarbij je tot in details behandeld wat wel en niet gedaan moet worden. Zo voorkom je miscommunicatie en komen beide partijen niet voor verrassingen te staan. 

Leave a Reply